tirsdag 2. februar 2010

Min mening om boka "Jenteloven"

"Jenteloven" er skrevet av en relativt ung forfatter, som er født så sent som i 1981. Det er også svært tydelig at forfatteren ikke har glemt hvordan det er å være elev ved videregående, og hun har også greid å se inn i ungdomsmiljøene slik de er idag. Selv om jeg ikke kunne kjenne meg igjen i boka, ettersom det sosiale miljøet på St. Olav er mye bedre enn det ble portrettert som i denne boka, utspiller "Jenteloven" seg i en storby (som i hvertfall jeg forestiller meg som noe større en Sarpsborg), og det er helt sikkert slike miljøer på andre skoler. Miljøet minnet meg skremmende nok mer om ungdomsskolemiljøet jeg var en del av.

I boka blir du kastet mellom ulike konflikter og dilemmaer som går på liv eller død, i en hverdag som ellers burde være ganske normal. Forfatteren skal ha ros for å ha klart å skildre fem tenåringsjenter så godt, og gi dem hver sin karakteristiske personlighet. Boka kan av og til virke noe overdrevet, det er ikke logisk at så mye (unnskyld språket) faenskap skal skje på én og samme tid, men then again; it has happened before, and it will most likely happen again.

Boka var, i mine øyne, utrolig bra, og den gjorde at jeg nesten fikk lyst til å lese den igjen. :)

1 kommentar:

  1. Jeg fikk veldig klare bilder av ulike deler av Oslo mens jeg leste boka, og innbiller meg at jeg kjenner igjen de stedene forfatteren har tenkt på mens hun har skrevet. Det syns jeg er ganske godt gjort. Jeg likte også deler av boka ganske godt, men jeg syns ikke hovedpersonens handlinger og valg var troverdige.

    SvarSlett